Δευτέρα 13 Ιανουαρίου 2014

Suspicion (Υποψίες)

Suspicion (Υποψίες)


γράφει η Κατερίνα Π. Κοφινά


Κάποιοι κριτικοί έχουν χαρακτηρίσει την ταινία "Υποψίες" σαν γνήσιο Χιτσκοτικό αριστούργημα. Εγώ με την ματιά του απλού θεατή και μόνο την έχω τοποθετήσει στις πολύ αγαπημένες μου. Με λίγα λόγια δηλαδή, κριτικοί και θεατές συμφωνούν.
Σε αυτή την ταινία ο Χίτσκοκ πραγματεύεται την κρίση εμπιστοσύνης ενός ζευγαριού. Την υποψία ότι κάτω από την επιφάνεια κρύβεται μια τρομακτική αλήθεια. Η Λίνα (Τζόαν Φοντέιν) παντρεύεται τον Τζώννυ( Κάρυ Γκράντ) ένα πλαίυ-μπόυ. Στην πορεία αρχίζει να  τον υποψιάζεται ότι θέλει να την σκοτώσει, έτσι ώστε να καρπωθεί τα λεφτά της ασφάλειας.

Σε αυτό το φιλμ έχουμε να κάνουμε με τις συμπτώσεις. Τυχαία γεγονότα θα πείσουν την ηρωίδα πως ο άντρας της σχεδιάζει να την δολοφονήσει, για να καταλήξουμε στο τέλος πως όλα αυτά ήταν απλώς υποψίες. Το οιδιπόδειο, ο πόθος και η ενοχή θα μας απασχολήσουν και εδώ με κεντρικό άξονα το χρήμα που θα εισβάλει ανάμεσα στους δυο ήρωες. Το γράφω αυτό γιατί στην πρώτη σεκάνς της ταινίας, μπαίνοντας σε ένα βαγόνι τρένου ο Τζώννυ βλέπει την Λίνα και της ζητά να τον δανείσει χρήματα για να πληρώσει το εισιτήριο. Έτσι από εκεί και μετά όλες οι υποψίες της τελευταίας έχουν σαν σημείο αναφοράς το χρήμα.


Στις ταινίες του Χίτσκοκ έχουμε μια πολύ μεγάλη διαφορά στο φαίνεστε και είναι των πραγμάτων. Για παράδειγμα η Λίνα καθώς θα κοιτάξει για πρώτη φορά τον Τζώννυ θα ξυπνήσει μέσα της ο πόθος  που δυστυχώς θα στηριχθεί σε μια συνειδητή  άγνοια. Η φωτογραφία του τελευταίου είναι στις κοσμικές στήλες, αλλά ο ίδιος είναι άφραγκος. Έτσι η Λίνα θα τον δει μέσα από το πρίσμα του κοσμικού τύπου και θα αρνηθεί την αλήθεια. Καθώς η υπόθεση ξετυλίγεται εκείνη κόντρα στην πατρική φιγούρα θα τον παντρευτεί φεύγοντας μακριά από το σπίτι της. Ο πατέρας πρόσωπο καθαρά ευνουχιστικό (προτιμά να την δει γεροντοκόρη) απαγορεύει  αυτή τη σχέση. Έτσι καθ’ όλη τη διάρκεια της ταινίας η ερωτική συνεύρεση  του ζευγαριού θεωρείται από την μεριά της ηρωίδας, σαν μια παραβίαση του πατρικού λόγου. Νιώθοντας ενοχές λοιπόν για αυτή τη σχέση φοβάται την πατρική τιμωρία. Καταδιώκεται από την ιδέα του θανάτου και αυτή θα κυριαρχήσει σε όλη την ταινία. Η φωτογραφία εδώ θυμίζει πολύ το στυλ του σκηνοθέτη Ζακ Τουρνέρ (Οι άνθρωποι γάτες) με κορυφαία σκηνή εκείνη όπου ο Τζώννυ φέρνει στη γυναίκα του ένα ποτήρι γάλα. Ο Κάρυ Γκράντ ανεβαίνει την σκοτεινή σκάλα έχοντας στο χέρι του ένα δίσκο με ένα ποτήρι γάλα που η Λίνα θεωρεί πως περιέχει δηλητήριο.

Πανέμορφη φωτογραφία, έξοχη κινηματογράφηση, ενοχές, κάθαρση, πόθος, οιδιπόδειο, θάνατος, φαντασίωση. Όπως κανείς οι μεγάλες ταινίες ζουν αιώνια.. στις καρδιές μας.


Τίτλος: SUSPICION (ΥΠΟΨΙΕΣ) 
ασπρόμαυρη
Παραγωγή. RKO έτος παραγωγής 1941.
Σενάριο: Σάμσον Ράφελσον, Τζόαν Χάρρισον, Άλμα Ρέβιλ.
Σκηνοθεσία: Άλφρεντ Χίτσκοκ.
Φωτογραφία: Χάρρυ Στράντλιγκ.
Μουσική: Φρανς Γουάξμαν.
Ερμηνείες: Κάρυ Γκράντ (Τζώννυ), Τζόαν Φοντέιν (Λίνα), Νάιγκελ Μπρούς (Μπήκι)
Διάρκεια: 99 λεπτά


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου